Salgs- og leveringsvilkår for forbrukerkjøp av varer over internett

Alle kjøp gjennomført av privatpersoner i vår nettbutikk er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett.

Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen. Salgsbetingelsene er laget med utgangspunkt i anbefalinger fra Forbrukerombudet.

  1. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning. Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

  1. Partene

Selger er:

Gullsmed Heyerdahl AS
Karl Johansgate 37B, 0162 OSLO
nettbutikk@heyerdahl.no
tlf 22 55 25 25
Org.nr. 947722565

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

  1. Pris

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

  1. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

  1. Betaling

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.
Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

I samarbeid med Bambora, tilbyr vi også faktura og delbetaling. Hvis du velger faktura som betalingsmåte, sendes faktura samme dag som varene sendes fra vårt lager. Du kan velge å betale hele beløpet med en gang eller dele opp betalingen i mindre deler. Faktura forfaller i løpet av 14 dager. Du kan kun bestille varer til din folkeregistrerte adresse når du velger faktura eller delbetaling og du må være minst 18 år gammel når du bestiller. Når du har fått fakturaen, kan du velge å dele opp betalingen med tilbakebetaling innen 24 måneder. Ved delbetaling tilkommer den rentesatsen Bambora har satt. Du anbefales derfor å sjekke Bambora sine vilkår og rentesatser før avtale inngås.

Ved et kredittkjøp vil det bli foretatt en kredittvurdering av deg som kunde. Ved forsinket eller uteblitt betaling debiteres en avgift, samt forsinkelsesrente. For å se fullstendige vilkår for Bambora se Bambora sin nettside www.bambora.com

  1. Levering

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen. Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 60 dager etter bestillingen fra kunden. Særlig når varer må bestilles fra leverandører i utlandet eller må spesialtilpasses, må lengre leveringstid påregnes. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

Som regel tar det 2-5 virkedager fra du bestiller varen til den er fremme hos deg (med forbehold om at vi har varen på lager, hvis ikke vil du motta en e-post med antatt levering). Vi sender vanlige pakker med Posten / Bring.

Uavhentede pakker

For pakker som ikke blir hentet innen tidsfristen forbeholder Heyerdahl seg retten til å debitere en avgift på 149 kr for de kostnader som ekspederingen har påført oss og pakken sendes tilbake til butikk. Uavhentede pakker omfattes normalt ikke av angreretten.

  1. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.

  1. Angrerett

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven. Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag, forlenges fristen til nærmeste virkedag. Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

  • Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
  • Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.
Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.

  1. Forsinkelse og manglende levering – kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren. Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).

Oppfyllelse

Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse. Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Det presiseres at ikke alle varer er lagerført hos Heyerdahl, men hos kjedens leverandører. Det er ofte vanskelig å ha oversikt over eksakt lagerbeholdning hos hver enkelt leverandør, noe som kan medføre at en bestilt vare likevel ikke kan leveres. Heyerdahl plikter i så tilfelle å orientere kunden så fort som mulig om dette. Normal prosedyre er at om en vare likevel ikke kan leveres, vil ordren bli kansellert og kunden umiddelbart bli orientert på telefon og/eller epost. Det presiseres også at ved større lanseringer og tilbudskampanjer kan varer bli utsolgt, men likevel fremstå som salgbare i nettbutikken. Dette skyldes forsinkelser i våre ERP/ lagersystemer. Vi jobber stadig med å forbedre våre tekniske systemer, men i perioden med stor interesse fra kundene, kan varer vises som lagerført eller som bestillingsvare, mens den i virkeligheten er utsolgt. Normal prosedyre er at om en vare likevel ikke kan leveres, vil ordren bli kansellert og kunden umiddelbart bli orientert på telefon og/ eller på epost.

Heving

Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.

Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende. Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.

Erstatning

Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.

10. Personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.Heyerdahl er opptatt av at personopplysninger håndteres kryptert og sikkert og har gode løsninger for dette. Heyerdahl verken selger, bytter eller på annen måte videreformidler personopplysninger til tredjepart.

Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 40 05 00 eller forbrukerradet.no.

Personvern

Her er en oversikt over hvilke typer data vi lagrer. Har du spørsmål om hvilke data vi lagrer om deg, kontakt oss gjerne på nettbutikk@Heyerdahl.no.

Kryptering

På Heyerdahl bruker vi HTTPS (HTTP over TLS / HTTP over SSL / HTTP Secure) for anonymisert og sikker overføringen av data.

Oppbevaring av kundedata

Vi oppbevarer blant annet navn, adresse og e-postadresse om våre kunder som har handlet på nett. Denne informasjonen trengs for å levere varene hjem til deg og for å kunne følge deg opp ved eventuelle problemer med bestillingen. Vi etterspør også kontaktinformasjon ved kjøp i butikk. Dette er for å kunne registrere kvittering i ditt navn og eventuelt også kunne sende kvittering på e-post.

Norsk lov pålegger oss å oppbevare kundeinformasjonen i forbindelse med regnskapsføring, avgiftshåndtering og garanti- og returhåndtering. Av sikkerhetsmessige årsaker oppbevares også ip-adressene som benyttet for å registrere bestillingene.

Vi oppbevarer derimot ikke kortnummer. Alle korttransaksjoner skjer eksternt hos autoriserte leverandører av betalingstjenester.

Forbrukerfinansiering

Ved eventuelle kjøp med delbetaling / forbrukerfinansiering må du samtykke til at kredittinstitusjonen utfører nødvendig kredittsjekk basert på fødselsnummer. Ved inngått finansieringsavtale vil kredittinstitusjon lagre informasjon om deg i hele låneperioden.  Myndighetene krever dog at fødselsnummeret lagres, av hensyn til for rapportering til ligningsmyndighetene. Når lån avsluttes, blir kredittopplysninger anonymisert og kun brukt for statistikk.

Utsendelse av e-post

Heyerdahl sender jevnlig ut nyhetsbrev via e-post. Du kan når som helst melde deg av via en lenke nederst i nyhetsbrevet. Hvis du avbryter et kjøp på nett og vi har din e-post , så sender vi en e-post med kopi av forlatt handlekurv. Det er også mulig å melde seg ut av denne tjenesten.

Heyerdahl sender også ut e-post eller sms i forbindelse med ønsket oppfølging av produkter som trengs vedlikehold og/eller rens og ettersyn. Denne tjenesten er også mulig å melde seg ut av via en lenke nederst i eposten, eller som sms retur med teksten «avmeld oppfølging».